Hva er twitter?
Twitter er et sosialt nettverk og en mikroblogg. Oppdateringer skrives i sanntid med maks 140 tegn.
Twitter handler egentlig om samtaler. Her deles nyheter, artikler, bilder og holdninger, og det er lett å få og gi tilbakemeldinger. Følg hvem du vil, og hvem som helst kan følge deg. Det er en god svar-kultur på Twitter, så du kan forvente svar på de fleste henvendelser.
Det er mange verden over som bruker Twitter. I Norge er det over 800
000 profiler, både privatpersoner, bedrifter og virksomheter, også
bibliotek. Sjekk ut @musikkavdelinga, TBF
, @Nasjonalbibl (Nasjonalbiblioteket), @UT.no eller fra det store utland: @britishlibrary, @librarycongress.
Det er også mange private profiler på Twitter, som alle har gode bibliotekfaglige tweets: @jannicker (Jannicke Røgler), @miromurr (Thomas Brevik), @heihov (Heidi Hovemoen) og @toneem (Tone Eli Moseide).
Tvitre.no har en liste over topp 100 norske tvitrere. Her finner du blant annet Jens Stoltenberg @jensstoltenberg, Are Kalvø @Are_Kalvo og operasjonssentralen til Sør-Trøndelag politidistrikt @politiOpsSTPD, som vant årets tweet på Social Media Days 2013.
Hva er hashtag, og hvordan virker det?
Hashtag er symbolet # og et emneord. Hashtaggene fungerer som en lenke som knytter sammen en samtale eller tweets om samme tema. Denne funksjonen er også overført til andre sosiale medier som Instagram, Google+ og nå også Facebook. Hashtagger er spesielt nyttige for samtaler om for eksempel Oslo skal ha OL i 2022 #ol2022, om sport som #langrenn eller om TV-program som #brille. Jenny Staalnacke har skrevet en artikkel om hashtagger på Metronets sider.
Hvordan brukes Twitter av bibliotek for å skape engasjement online?
- Markedsføring av bibliotekets samlinger (Horten bibliotek har en Twitterkonto for barnebøkene, en for lydbøker og en for filmer).
- Annonsere nyheter, arrangement og tjenester.
- Svare på spørsmål fra lånerne.
- Samtale om temaer, for eksempel #ebøker og #opphavsrett.
- Få trafikk til nettsidene.
- Boktips, for eksempel HvilkenBok @skaljeglese.
- Følge konferanser og kurs f.eks. #ung3 (hashtaggen for Ung 3.0).
- Bygge opp personlige læringsnettverk av kolleger med likt ansvarsområde og interesser som deg selv, les artikkel av masterstudent i bibliotekfag, Alice Howlett [engelsk].
- Følge nye trender og nyheter.
- Dele lenker til forskning og rapporter (for eksempel forskning.no).
- Lag deg en Twitterkonto.
- Du kan bruke Twitter i nettleser, men det er mye enklere å bruke en app.
- Utforsk App Store eller Google Play for å finne og installere apper.
- Send en tweet: Bruk #23mobilethings som hashtag og skriv navnet på ditt favorittbibliotek eller museum.
- Hvis du vil legges til lista over mennesker som jobber med #23mobilethings, send en tweet til @23mobilethings om å legge deg til.
- Bruk listene på Twitter, for eksempel Biblioteksfolk (må være logget inn).
- Sjekk trender rundt om i verden.
- Storify for å samle tweets og lenker.
- Sjekk Pinterest Board for å få flere nyttige tips.
- Hører tweets hjemme i bibliotekenes samlinger? Library of Congress mener det og høster fra Twitters arkiver. Datatilsynet i Norge mener at folk bør kunne få mulighet til å si nei.
- Twitter har blitt en populær kilde til data for forskere, for eksempel krisekommunikasjon og sosiale medier).
- Det kreves planlegging og koordinasjon for å utvikle en strategi for å ta i bruk sosiale medier i markedsføringen av bibliotekenes tjenester eller et større arrangement (eksempler på hvordan kommunikasjonsstrategier kan se ut).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar